Begrepp
Projekt
Projektet Àr sjÀlva produkten - alla banor, alla 3d-modeller, alla ljud, alla instÀllningar, allting.
Assets
Alla resurser som inte Àr knutna till en specifik scen. Generellt behöver det mesta som importeras lÀggas in som en asset först, t.ex. ljudfiler, 3d-modeller, texturer, material. Scener ligger ocksÄ som assets.
Scener
En scen kan vara till exempel en bana i spelet, eller en menyskÀrm. NÄgot som Àr separat frÄn resten av innehÄllet. Scener innehÄller en eller flera spelobjekt.
Spelobjekt/GameObject
Alla föremÄl, textrutor, kameror etc som finns i en scen Àr game objects, spelobjekt. Varje spelobjekt har minst en komponent, Transformkomponenten, men de flesta innehÄller Àven andra komponenter.
Komponenter
En komponent ger ett spelobjekt vissa egenskaper - det kan röra sig om utseende, beteende, hur objektet ska lÄta, hur det ska bete sig rent fysikaliskt (tyngd etc), hur dess hitbox ska se ut etc. Spelobjekt Àr i princip klumpar av komponenter.
Collider
En collider-komponent Àr i princip en hitbox: den delen av objektet som "rÀknas" nÀr det gÀller kollisioner. Ett spelobjekt kan ha flera colliders.
RigidBody
En rigidbody gör att spelobjektet omfattas av Unitys fysikmotor. Det betyder att objektet kan pÄverkas av gravitation och olika krafter. För att en kollision mellan tvÄ spelobjekt ska kunna hanteras av kod sÄ mÄste minst ett av objekten i kollisionen ha en RigidBody.
Taggar
Ett sÀtt att sÀtta etikett pÄ spelobjekt. Det gör att flera spelobjekt kan klumpas ihop och underlÀttar ocksÄ ifall man t.ex. vill undersöka vilket spelobjekt det Àr man kolliderat med.
Prefab
Ett spelobjekt, inklusive transform-komponent och möjligen ocksÄ andra komponenter, som ligger i Assets. Prefabs Àr alltsÄ inte en del av nÄgon scen, utan fungerar ofta som "mallar" för nya objekt som skapas i scenen.
Last updated