Begrepp

Projekt

Projektet Àr sjÀlva produkten - alla banor, alla 3d-modeller, alla ljud, alla instÀllningar, allting.

Assets

Alla resurser som inte Àr knutna till en specifik scen. Generellt behöver det mesta som importeras lÀggas in som en asset först, t.ex. ljudfiler, 3d-modeller, texturer, material. Scener ligger ocksÄ som assets.

Scener

En scen kan vara till exempel en bana i spelet, eller en menyskÀrm. NÄgot som Àr separat frÄn resten av innehÄllet. Scener innehÄller en eller flera spelobjekt.

Spelobjekt/GameObject

Alla föremÄl, textrutor, kameror etc som finns i en scen Àr game objects, spelobjekt. Varje spelobjekt har minst en komponent, Transformkomponenten, men de flesta innehÄller Àven andra komponenter.

Komponenter

En komponent ger ett spelobjekt vissa egenskaper - det kan röra sig om utseende, beteende, hur objektet ska lÄta, hur det ska bete sig rent fysikaliskt (tyngd etc), hur dess hitbox ska se ut etc. Spelobjekt Àr i princip klumpar av komponenter.

Collider

En collider-komponent Àr i princip en hitbox: den delen av objektet som "rÀknas" nÀr det gÀller kollisioner. Ett spelobjekt kan ha flera colliders.

RigidBody

En rigidbody gör att spelobjektet omfattas av Unitys fysikmotor. Det betyder att objektet kan pÄverkas av gravitation och olika krafter. För att en kollision mellan tvÄ spelobjekt ska kunna hanteras av kod sÄ mÄste minst ett av objekten i kollisionen ha en RigidBody.

Taggar

Ett sÀtt att sÀtta etikett pÄ spelobjekt. Det gör att flera spelobjekt kan klumpas ihop och underlÀttar ocksÄ ifall man t.ex. vill undersöka vilket spelobjekt det Àr man kolliderat med.

Prefab

Ett spelobjekt, inklusive transform-komponent och möjligen ocksÄ andra komponenter, som ligger i Assets. Prefabs Àr alltsÄ inte en del av nÄgon scen, utan fungerar ofta som "mallar" för nya objekt som skapas i scenen.

Last updated