Knappar och axlar

Det finns ett antal fördefinierade axlar (Edit->Project Settings->Input).

En axel kan ha ett positivt och negativt vÀrde, frÄn -1 till +1 dÀr 0 Àr "neutralt".

Varje axel kan sedan ha knappar som Àndrar dess vÀrde. SÄ för axeln "Horizontal" anvÀnds vÀnsterpil och a för att ge den vÀrdet -1, och högerpil eller d anvÀnds för att ge den vÀrdet +1.

I scripts kan man sedan lÀsa av axlarnas nuvarande vÀrde.

Det hÀr gör att man som spelskapare inte sjÀlv behöver anpassa sitt spel till bÄde handkontroll och tangentbord, utan det sköts pÄ ett centralt stÀlle av Unity.

Man kan skapa egna axlar och man kan Àndra knapparna för de som finns.

NĂ„gra axlar som finns:

  • Horizontal (vĂ€nster/högerpil eller a/d)

  • Vertical (upp/nerpil eller w/s)

  • Jump (mellanslag)

  • Fire1 (vĂ€nster Ctrl)

Last updated