🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page
  • Färdigt grundprojekt
  • Manuell setup
  • Gitignore
  • Project settings
  • Scen-setup
  • Länkar
  • MRTK2 (gamla)

Was this helpful?

  1. Tilläggspaket

MRTK3 (HoloLens 2)

Previous3D-modeller*NextGrundkoncept*

Last updated 11 months ago

Was this helpful?

Färdigt grundprojekt

Här finns färdiga projekt att utgå från, med all setup redan fixad. Välj projektet som matchar din Unity- och Hololensversion:

Hololens 2:

  • (MRTK 3, Unity 2021.3.26)

Manuell setup

Skapa ett nytt 3D-projekt i Unity.

OBS: det finns en bugg i Unity 2020.3.32 som krånglar till det med MRTK och Hololens2. Använd en tidigare eller senare version.

Ladda ner och packa upp .

Kör filen MixedRealityFeatureTool.exe för att starta verktyget. Tryck på Start och välj mappen ditt Unityprojekt ligger i. Klicka på Discover Features.

Kryssa i följande:

  • Platform Support

    • Mixed Reality OpenXR Plugin

  • Spatial Audio

    • Microsoft Spatializer

  • MRTK3

    • MRTK Input

    • MRTK UX Components

    • MRTK Windows Speech

Gå till Unity, och vänta på att de nya paketen ska laddas in. Unity kommer att fråga om editorn ska startas om och det nya input-systemet aktiveras. Tryck Yes.

Unity kommer att fråga ifall du vill uppdatera dina XR InteractionLayer Masks. Välj No thanks.

Gitignore

Lägg till följande två rader till din gitignore:

# Hololens WSA test certificate
/[Aa]ssets/WSATestCertificate.pfx

WSATestCertificate.pfx är en fil som skapas i samband med att man testar projektet mot en riktig Hololens, men bör inte laddas upp till t.ex. Github.

Project settings

GĂĄ till Project settings.

Under MRTK3, klicka pĂĄ Assign MRTK Default.

Under XR Plug-in Management finns flikar för olika plattformar. Under fliken för "Windows, Mac, Linux settings", kryssa i:

  • Initialize XR on Startup

  • OpenXR

  • Windows Mixed Reality feature group

Under fliken för "Universal Windows Platform settings" (om du har den), kryssa i:

  • OpenXR

  • Microsoft HoloLens feature group

Under Project Validation, klicka "Fix all" under bĂĄde "Windows, Mac, Linux settings" och "Universal Windows Platform settings" (om du har den).

Under OpenXR, under "Enabled Interaction Profiles", lägg till "Eye Gaze Interaction Profile", "Microsoft Hand Interaction Profile" och "Microsoft Motion Controller Profile".

Scen-setup

Sök i Assets efter prefaben MRTK XR Rig. Om du inte hittar den, se till så att din sökning är i Packages, inte i Assets. Lägg till en instans av den i scenen.

Sök också efter MRTKInputSimulator. Lägg till en instans av den också.

Länkar

MRTK2 (gamla)

MRTK3_BASE_HL2_2021
Mixed Reality Feature Tool
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/paths/beginner-hololens-2-tutorials/
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/mrtk-unity/
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/unity/spatial-mapping-in-unity
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/design/scene-understanding