MRTK3 (HoloLens 2)
Färdigt grundprojekt
Här finns färdiga projekt att utgå från, med all setup redan fixad. Välj projektet som matchar din Unity- och Hololensversion:
Hololens 2:
MRTK3_BASE_HL2_2021 (MRTK 3, Unity 2021.3.26)
Manuell setup
Skapa ett nytt 3D-projekt i Unity.
OBS: det finns en bugg i Unity 2020.3.32 som krånglar till det med MRTK och Hololens2. Använd en tidigare eller senare version.
Ladda ner och packa upp Mixed Reality Feature Tool.
Kör filen MixedRealityFeatureTool.exe för att starta verktyget. Tryck på Start och välj mappen ditt Unityprojekt ligger i. Klicka på Discover Features.
Kryssa i följande:
Platform Support
Mixed Reality OpenXR Plugin
Spatial Audio
Microsoft Spatializer
MRTK3
MRTK Input
MRTK UX Components
MRTK Windows Speech
Gå till Unity, och vänta på att de nya paketen ska laddas in. Unity kommer att fråga om editorn ska startas om och det nya input-systemet aktiveras. Tryck Yes.
Unity kommer att fråga ifall du vill uppdatera dina XR InteractionLayer Masks. Välj No thanks.
Gitignore
Lägg till följande två rader till din gitignore:
WSATestCertificate.pfx är en fil som skapas i samband med att man testar projektet mot en riktig Hololens, men bör inte laddas upp till t.ex. Github.
Project settings
GĂĄ till Project settings.
Under MRTK3, klicka pĂĄ Assign MRTK Default.
Under XR Plug-in Management finns flikar för olika plattformar. Under fliken för "Windows, Mac, Linux settings", kryssa i:
Initialize XR on Startup
OpenXR
Windows Mixed Reality feature group
Under fliken för "Universal Windows Platform settings" (om du har den), kryssa i:
OpenXR
Microsoft HoloLens feature group
Under Project Validation, klicka "Fix all" under bĂĄde "Windows, Mac, Linux settings" och "Universal Windows Platform settings" (om du har den).
Under OpenXR, under "Enabled Interaction Profiles", lägg till "Eye Gaze Interaction Profile", "Microsoft Hand Interaction Profile" och "Microsoft Motion Controller Profile".
Scen-setup
Sök i Assets efter prefaben MRTK XR Rig. Om du inte hittar den, se till så att din sökning är i Packages, inte i Assets. Lägg till en instans av den i scenen.
Sök också efter MRTKInputSimulator. Lägg till en instans av den också.
Länkar
MRTK2 (gamla)
Last updated