🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page
  • Find
  • FindWithTag
  • FindGameObjectsWithTag

Was this helpful?

  1. Grundfunktioner

Hitta spelobjekt

OBSERVERA: Detta bör inte göras mer Ă€n nödvĂ€ndigt – alltsĂ„ helst inte av mĂ„nga objekt samtidigt och helst inte varje frame. Det Ă€r systemmĂ€ssigt kostsamt!

Find

Find tar emot ett namn som parameter och returnerar det objekt som matchar. Om inget matchar, returneras null.

GameObject player = GameObject.Find("Player");

FindWithTag

FindWithTag tar emot namnet pÄ en tag som parameter och returnerar ett objekt som har taggen. Om inget matchar, returneras null.

GameObject player = GameObject.FindWithTag("StartPosition");

FindGameObjectsWithTag

FindGameObjectsWithTag Àr en metod inbyggd i GameObject-klassen, som tar emot namnet pÄ en tag som parameter och returnerar en array med de objekt som har taggen.

GameObject[] enemies = GameObject.FindWithTag("Enemy");

PreviousSkapa och förstörNextBestÀndig data

Last updated 1 year ago

Was this helpful?