🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page
  • Tangentbordet (och handkontroller)
  • Input.GetAxisRaw()
  • Musen
  • Input.mousePosition
  • Camera.main.ScreenToWorldPoint()
  • OnMouseUp()
  • Cursor.lockState
  • Cursor.visible

Was this helpful?

  1. Grundfunktioner

Input

PreviousDatatyper och synlighetNextAction-based Input System

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Tangentbordet (och handkontroller)

Input.GetAxisRaw()

En metod som hämtar det nuvarande värdet hos en . Returnerar resultatet som en float.

float moveX = Input.GetAxisRaw("Horizontal");

Musen

Input.mousePosition

En som innehåller musens nuvarande position i "screen space", alltså uttryckt i pixlar utifrån origo uppe i vänstra hörnet.

Camera.main.ScreenToWorldPoint()

En metod som förvandlar en vektor som mäter position i "screen space" till en vektor som mäter position utifrån Unityenheter och unitys grid.

Vector3 mousePosOnScreen = Input.mousePosition;
Vector3 mousePosInWorld = Camera.main.ScreenToWorldPoint(mousePosOnScreen);

OnMouseUp()

En händelsemetod som man kan lägga till sitt projekt, lite som OnEnterCollision eller . Den anropas ifall användaren klickar på objektet. Det kräver att objektet har en collider.

private void OnMouseUp()
{
    print("hey");
}

Cursor.lockState

Låter dig begränsa muspelarens rörelser. lockState kan ha tre olika värden:

  • CursorLockMode.Locked – pekaren är helt fast

  • CursorLockMode.Confined – pekaren kan inte lämna fönstret

  • CursorLockMode.None – pekaren begränsas inte.

Exempel:

Cursor.lockState = CursorLockMode.Locked;

Cursor.visible

Bestämmer ifall muspekaren ska vara synlig.

Cursor.visible = false;
axel
Start eller Update
Vector3