Input

Tangentbordet (och handkontroller)

Input.GetAxisRaw()

En metod som hÀmtar det nuvarande vÀrdet hos en axel. Returnerar resultatet som en float.

float moveX = Input.GetAxisRaw("Horizontal");

Musen

Input.mousePosition

En Vector3 som innehÄller musens nuvarande position i "screen space", alltsÄ uttryckt i pixlar utifrÄn origo uppe i vÀnstra hörnet.

Camera.main.ScreenToWorldPoint()

En metod som förvandlar en vektor som mÀter position i "screen space" till en vektor som mÀter position utifrÄn Unityenheter och unitys grid.

Vector3 mousePosOnScreen = Input.mousePosition;
Vector3 mousePosInWorld = Camera.main.ScreenToWorldPoint(mousePosOnScreen);

OnMouseUp()

En hÀndelsemetod som man kan lÀgga till sitt projekt, lite som OnEnterCollision eller Start eller Update. Den anropas ifall anvÀndaren klickar pÄ objektet. Det krÀver att objektet har en collider.

private void OnMouseUp()
{
    print("hey");
}

Cursor.lockState

LÄter dig begrÀnsa muspelarens rörelser. lockState kan ha tre olika vÀrden:

  • CursorLockMode.Locked – pekaren Ă€r helt fast

  • CursorLockMode.Confined – pekaren kan inte lĂ€mna fönstret

  • CursorLockMode.None – pekaren begrĂ€nsas inte.

Exempel:

Cursor.lockState = CursorLockMode.Locked;

Cursor.visible

BestÀmmer ifall muspekaren ska vara synlig.

Cursor.visible = false;

Last updated