Input
Tangentbordet (och handkontroller)
Input.GetAxisRaw()
En metod som hÀmtar det nuvarande vÀrdet hos en axel. Returnerar resultatet som en float.
Musen
Input.mousePosition
En Vector3 som innehÄller musens nuvarande position i "screen space", alltsÄ uttryckt i pixlar utifrÄn origo uppe i vÀnstra hörnet.
Camera.main.ScreenToWorldPoint()
En metod som förvandlar en vektor som mÀter position i "screen space" till en vektor som mÀter position utifrÄn Unityenheter och unitys grid.
OnMouseUp()
En hÀndelsemetod som man kan lÀgga till sitt projekt, lite som OnEnterCollision eller Start eller Update. Den anropas ifall anvÀndaren klickar pÄ objektet. Det krÀver att objektet har en collider.
Cursor.lockState
LÄter dig begrÀnsa muspelarens rörelser. lockState kan ha tre olika vÀrden:
CursorLockMode.Locked
â pekaren Ă€r helt fastCursorLockMode.Confined
â pekaren kan inte lĂ€mna fönstretCursorLockMode.None
â pekaren begrĂ€nsas inte.
Exempel:
Cursor.visible
BestÀmmer ifall muspekaren ska vara synlig.
Last updated