MonoBehavior
MonoBehavior Àr den basklass som alla komponenter bygger pÄ. Den innehÄller ett antal variabler som ger tillgÄng till Unitys olika funktioner, och framför allt till spelobjektet som komponenten Àr fÀst vid. NÄgra exempel:
gameObject â direkt tillgĂ„ng till spelobjektet
transform â direkt tillgĂ„ng till Transform-komponenten
tag â spelobjektets tagg
name â spelobjektets namn
enabled â huruvida komponenten Ă€r aktiv eller ej
HĂ€ndelse-metoder
Det finns ett antal metoder som man kan lĂ€gga till i klasser som Ă€rver frĂ„n MonoBehavior, och som â om scriptet lagts till som komponent pĂ„ ett spelobjekt â körs vid specifika tillfĂ€llen. Nedan Ă€r nĂ„gra exempel, men en komplett lista finns hĂ€r.
Start()
Körs nÀr objektet skapas.
Update()
Körs en gÄng varje bildruta. HÀr skrivs ofta en hel del av logiken för spelobjektet.
FixedUpdate()
Körs en gÄng varje gÄng fysikdelen av Unity kör en av sina loopar. Normalt sker det 30 gÄnger per sekund. HÀr skrivs ocksÄ en del fysik, framför allt kanske sÄdan som berör fysikmotorn eller som inte behöver köras riktigt lika ofta som Update.
OnBecameVisible()
Anropas nĂ€r en renderer pĂ„ spelobjektet blir synlig â nĂ€r nĂ„gon del av dess bounds hamnar innanför skĂ€rmen.
OnBecameInvisible()
Anropas nĂ€r en renderer pĂ„ spelobjektet blir osynlig â nĂ€r ingen del av dess bounds hamnar innanför skĂ€rmen.
Livscykeln
Metoder som Update och Àven t.ex. kollisionsmetoder som OnEnterCollision körs i en viss ordning. Kolla gÀrna pÄ schemat hÀr. DÀr kan man till exempel se att innan Start körs en som heter Awake och en som heter OnEnable, och att det efter Update sker en massa saker och sedan LateUpdate.
Man behöver inte kunna det schemat utantill, mend et kan vara bra att veta att det finns, och att det finns en viss ordning saker och ting körs i.
Last updated