Importera grafik*

Att fÄ in grafik till Unity Àr ganska lÀtt. Det finns tvÄ sÀtt:

  • Spara bilder och 3d-modeller direkt i Unity-projektets Assets-mapp. DĂ„ importas de automatiskt av Unity.

  • Importera dem genom att dra in dem till Assets-delen av grĂ€nssnittet eller anvĂ€nda Asset → Import new asset.

Beroende pÄ originalens filformat sÄ skapar Unity nÄgon form av "Asset" kring det, till exempel en Texture2D för bilder.

Texture2D

En texture2D Àr helt enkelt en bild. Hur bilden ska anvÀndas bestÀms genom att man vÀljer "texture type" i inspectorn.

De vanligaste texturtyperna Àr:

  • Default – Texturen agerar som en vanlig 3D-textur, som anvĂ€nds för att ge ett 3D-objekt en grafisk yta. KrĂ€ver sĂ€llan nĂ„gra speciella instĂ€llningar.

  • Sprite (2D and UI) – Texturen agerar som en "sprite"; en egen, fristĂ„ende, tvĂ„dimensionell bild som visas i spelet utan att behöva nĂ„gon 3d-modell.

Sprite

OBSERVERA: I nyare versioner av Unity, eller i 3D-projekt, kan du behöva installera paketet "2D Sprite" via Package manager för att ha tillgÄng till Sprite editor-fönstret.

För sprites finns tre "Sprite modes":

  • Single – Bilden innehĂ„ller en sprite.

  • Multiple – Bilden innehĂ„ller en eller flera sprites, och de ska delas in genom rektanglar.

  • Polygon – Bilden innehĂ„ller en eller flera sprite, och de ska delas in genom mer komplexa former (polygoner)

För att redigera rektanglarna eller polygonerna anvÀnds Sprite editor-fönstret.

[BILD HÄR: Single/Multiple/Polygon]

Pixels per unit

En sprite bestĂ„r alltid av ett antal pixlar i bredd och höjd. Pixels per unit bestĂ€mmer hur mĂ„nga pixlar som ska motsvara en unity-enhet nĂ€r objektets Scale Ă€r 1.0. Skriver man 32 i den rutan sĂ„ kommer alltsĂ„ en sprite pĂ„ 32×32 pixlar att uppta en hel unity-enhet i bredd och höjd.

Högre siffror hÀr ger alltsÄ lÀgre storlek.

[BILD HÄR: 32×32 @ 32, 64, 16]

Sprite sheets

PÄ ett sprite sheet finns flera olika bilder till spelet pÄ samma bild, Ofta brukar man ha ett sprite sheet per karaktÀr, eller till och med ett sprite sheet per animation

[BILD HÄR: Ett enkelt sprite sheet]

För sprite sheets i Unity anvÀnds normalt sett Sprite mode: Multiple. I Sprite editorn kan man dÄ anvÀnda Slice-funktionen för att automatiskt dela in bilden i mindre delar. Man vÀljer att dela in den efter hur stor varje bild ska vara eller hur mÄnga bilder det ska vara i bredd respektive höjd.

[BILD HÄR: Slice]

(Mer kommer
)

Pixelart och texturer

Importen för bilder Ă€r anpassad för högupplösta texturer, vilket betyder att de fokuserar pĂ„ komprimering och snabbhet snarare Ă€n precision. NĂ€r man jobbar med pixelart funkar inte det – dĂ„ mĂ„ste man Ă€ndra lite instĂ€llningar

(Mer kommer
)

3D-modeller

  • fbx

  • obj

  • blend

Last updated