CharacterController
CharacterController Ă€r en komponent för att hantera spelkaraktĂ€rer i 3D-spel. Med en CharacterController behöver karaktĂ€ren ingen RigidBody eller Collider â istĂ€llet sköter CharacterControllern kollisioner med hjĂ€lp av vad som i princip Ă€r en Capsule Collider.
CharacterControllers har ingen automatisk gravitation och pÄverkas normalt inte heller av andra fysik-krafter.
Move()
Flytta objektet, ungefÀr som transform.Translate men arbetar normalt sett i den globala rymden, dvs förflyttningen Àr inte relativt objektets rotation.
isGrounded
Kolla ifall karaktÀren stÄr pÄ marken.
OBSERVERA: Fungerar bara om karaktĂ€ren flyttade sig, eller försökte flytta sig, föregĂ„ende frame! DĂ€rför Ă€r det bra att t.ex. inte nollstĂ€lla eventuell vertikal hastighet heltâŠ
velocity
En Vector3 som Ă€r den hastighet karaktĂ€ren har â eller snarare, hade föregĂ„ende frame. Kan inte Ă€ndras pĂ„; Ă€r bara ett passivt utrĂ€knat vĂ€rde.
Last updated