Device Simulator
När man inte har tillgång till ett VR-headset medan man arbetar med ett VR-projekt behövs något sätt att åtminstone göra enkel testning. Den lösning som just nu finns till Unitys XR Interaction Toolkit heter XR Device Simulator. Den är inte perfekt, men den medger enklare testning.
- 1.Om du inte gjort det redan, gå till Package Manager och XR Interaction Toolkit-paketet. Klicka in under Samples och importera XR Device Simulator.
- 2.Gå till din Assets och till mappen Samples > XR Interaction Toolkit > 2.0.1 > XR Device Simulator. Dra in XR Device Simulator-prefaben till din scen.
Det finns en bug som gör att WASD-styrning av simulatorn inte fungerar. Som en workaround, lägg följande script på ett GameObject någonstans i scenen.
ShortcutDisabler.cs
1
using UnityEngine;
2
using UnityEngine.InputSystem;
3
4
[DefaultExecutionOrder(-30000)]
5
public class ShortcutDisabler : MonoBehaviour
6
{
7
private void Awake() {
8
InputSystem.settings.SetInternalFeatureFlag("DISABLE_SHORTCUT_SUPPORT", true);
9
}
10
}
För att få vanliga WASD-kontroller och mouselook (inklueive E och Q för att åka uppåt/nedåt), tryck R och 3. Sedan kan du hålla nere höger musknapp för att flytta runt och styra simulatorn. Håll nere vänster shift för att styra vänster handkontroll och mellanslag för att styra den högra. Vänster musknapp simulerar avtryckaren och G-knappen simulerar greppknappen.
Välja enhet att styra | Toggle | Simulator |
---|---|---|
Hålla nere höger musknapp | | Headset |
Hålla nere vänster shift | | Vänster VR-handkontroll (tillfälligt) |
Hålla nere mellanslag | | Höger VR-handkontroll (tillfälligt) |
T | Ja | Vänster VR-handkontroll |
Y | Ja | Höger VR-handkontroll |
Styrning/rotation | Toggle | Simulator |
---|---|---|
Flytta musen/scrolla | | Flytta enhet i x/y/z-led |
Mitten-musknappen | | Rotera enhet i x/y/z-led |
R | Ja | Byt plats på de två ovanstående |
1 | Ja | WASD+EQ för primary 2D Axis (Oculus: joystick) |
3 | Ja | Aktivera WASD+EQ för förflyttning av enhet |
Knappar | Simulator |
---|---|
Vänster musknapp | Trigger |
G | Grip |
B | Primary button (Oculus: X/A) |
N | Secondary button (Oculus: Y/B) |
M | Menu button (Oculus: Start) |
4 | Primary 2D axis click (Oculus: Klicka analogspak) |
6 | Primary 2D axis touch (Oculus: röra vid analogspak) |
8 | Primary button touch (Oculus: röra vid X/A) |
9 | Secondary button touch (Oculus: röra vid Y/B) |
| |
Last modified 5mo ago