Device Simulator

NÀr man inte har tillgÄng till ett VR-headset medan man arbetar med ett VR-projekt behövs nÄgot sÀtt att Ätminstone göra enkel testning. Den lösning som just nu finns till Unitys XR Interaction Toolkit heter XR Device Simulator. Den Àr inte perfekt, men den medger enklare testning.

Setup

  1. Om du inte gjort det redan, gÄ till Package Manager och XR Interaction Toolkit-paketet. Klicka in under Samples och importera XR Device Simulator.

  2. GĂ„ till din Assets och till mappen Samples > XR Interaction Toolkit > 2.0.1 > XR Device Simulator. Dra in XR Device Simulator-prefaben till din scen.

  3. ELLER: GĂ„ till Edit → Project Settings och XR Interaction Toolkit. Kryssa i "Use XR Device Simulator in Scenes".

I Unity 2021.3, med InputSystem 1.4.0+

Det finns en bug som gör att WASD-styrning av simulatorn inte fungerar. Som en workaround, lÀgg följande script pÄ ett GameObject nÄgonstans i scenen.

ShortcutDisabler.cs
using UnityEngine;
using UnityEngine.InputSystem;

[DefaultExecutionOrder(-30000)]
public class ShortcutDisabler : MonoBehaviour
{
  private void Awake() {
    InputSystem.settings.SetInternalFeatureFlag("DISABLE_SHORTCUT_SUPPORT", true);
  }
}

Kontroller

Styr det simulerade VR-headsetet med vanliga WASD-kontroller och mouselook (inklusive E och Q för att Äka uppÄt/nedÄt). HÄll nere vÀnster shift för att styra vÀnster handkontroll och mellanslag för att styra den högra. VÀnster musknapp simulerar avtryckaren och G-knappen simulerar greppknappen.

VĂ€lja enhet att styraToggleSimulator

HÄlla nere vÀnster shift

VÀnster VR-handkontroll (tillfÀlligt)

HĂ„lla nere mellanslag

Höger VR-handkontroll (tillfÀlligt)

T

Ja

VĂ€nster VR-handkontroll

Y

Ja

Höger VR-handkontroll

Styrning/rotationToggleSimulator

WASD

Flytta headset framÄt / bakÄt / vÀnster / höger

Flytta musen

Lookaround

Scrollhjulet

Rotera enhet

Mittenknappen

Flytta vald handkontroll

KnapparSimulator

VĂ€nster musknapp

Trigger

G

Grip

B

Primary button (Oculus: X/A)

N

Secondary button (Oculus: Y/B)

M

Menu button (Oculus: Start)

4

Primary 2D axis click (Oculus: Klicka analogspak)

6

Primary 2D axis touch (Oculus: röra vid analogspak)

8

Primary button touch (Oculus: röra vid X/A)

9

Secondary button touch (Oculus: röra vid Y/B)

Last updated