Device Simulator
När man inte har tillgång till ett VR-headset medan man arbetar med ett VR-projekt behövs något sätt att åtminstone göra enkel testning. Den lösning som just nu finns till Unitys XR Interaction Toolkit heter XR Device Simulator. Den är inte perfekt, men den medger enklare testning.
Setup
Om du inte gjort det redan, gĂĄ till Package Manager och XR Interaction Toolkit-paketet. Klicka in under Samples och importera XR Device Simulator.
GĂĄ till din Assets och till mappen Samples > XR Interaction Toolkit > 2.0.1 > XR Device Simulator. Dra in XR Device Simulator-prefaben till din scen.
ELLER: Gå till Edit → Project Settings och XR Interaction Toolkit. Kryssa i "Use XR Device Simulator in Scenes".
I Unity 2021.3, med InputSystem 1.4.0+
Det finns en bug som gör att WASD-styrning av simulatorn inte fungerar. Som en workaround, lägg följande script på ett GameObject någonstans i scenen.
Kontroller
Styr det simulerade VR-headsetet med vanliga WASD-kontroller och mouselook (inklusive E och Q för att åka uppåt/nedåt). Håll nere vänster shift för att styra vänster handkontroll och mellanslag för att styra den högra. Vänster musknapp simulerar avtryckaren och G-knappen simulerar greppknappen.
Hålla nere vänster shift
Vänster VR-handkontroll (tillfälligt)
HĂĄlla nere mellanslag
Höger VR-handkontroll (tillfälligt)
T
Ja
Vänster VR-handkontroll
Y
Ja
Höger VR-handkontroll
WASD
Flytta headset framåt / bakåt / vänster / höger
Flytta musen
Lookaround
Scrollhjulet
Rotera enhet
Mittenknappen
Flytta vald handkontroll
Vänster musknapp
Trigger
G
Grip
B
Primary button (Oculus: X/A)
N
Secondary button (Oculus: Y/B)
M
Menu button (Oculus: Start)
4
Primary 2D axis click (Oculus: Klicka analogspak)
6
Primary 2D axis touch (Oculus: röra vid analogspak)
8
Primary button touch (Oculus: röra vid X/A)
9
Secondary button touch (Oculus: röra vid Y/B)
Last updated