Controllers
Prefab (utseende)
Om du anvÀnder XR Origin-prefaben sÄ syns dina kontroller som ett par generiska vita 3d-modeller i VR-rymden. Oavsett vilket kan du vÀlja egna 3d-modeller att anvÀnda.
Expandera XR Origin och Camera Offset, och markera LeftHand Controller (eller RightHand Controller). Scrolla ner till "Model prefab". LÀgg in den modell du vill anvÀnda.
De generiska vita 3d-modellerna finns under Assets â Samples â XR Interaction Toolkit â 2.4.3 â Starter Assets â Prefabs â Controllers.
Kod
NedanstÄende Àr den kod som du kan anvÀnda för att fÄ saker att hÀnda nÀr spelaren gör olika saker med VR-handkontrollerna.
ActionBasedController
Komponenten ActionBasedController innehÄller referenser till alla actions för VR-handkontrollerna.
Tips: HĂ€mta referensen automatiskt
Genom att lÀgga scriptet pÄ den VR-handkontroll vars inputs ska lÀsas av kan man slippa manuellt ange vilken komponent som ska lÀsas i Unity, och istÀllet göra det enkelt med kod:
Actions
ActionBasedControllern ger tillgÄng till de actions som en VR-handkontroll normalt avfyrar. LÀgg till egna metoder till dessa actions för att köra egen kod som reaktion pÄ dem.
För att det ska fungera mÄste metoderna ta emot en parameter med datatypen InputAction.CallbackContext, som finns i UnityEngine.InputSystem-biblioteket.
Kolla listan under Action Based Controller (XR)-komponenten i Unitys Inspector för att se vilka actions som finns.
VĂ€rden
MĂ„nga actions har tillhörande vĂ€rden â till exempel kan man lĂ€sa av hur mycket avtryckaren Ă€r nedtryckt eller exakt var handkontrollen Ă€r just nu.
Last updated