🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page
  • Nytt projekt
  • Unity och Git

Was this helpful?

Installation & setup

PreviousUnity snabbreferensNextKompilera och distribuera

Last updated 8 months ago

Was this helpful?

  • Ladda ner och installera .

    • Starta Unity Hub och följ instruktionerna – skapa ett Unity-konto om du inte redan har ett, skaffa en Unity-licens (välj gratislicensen).

    • När Unity Hub startar sĂĄ fĂĄr du frĂĄgan om du vill installera Unity. Du kan tacka nej till det, för den installationen inkluderar onödiga moduler som bara tar upp hĂĄrddiskutrymme.

    • Via Unity Hub, installera manuellt en version av Unity (minst 2022). Du kan klicka ur alla valbara extragrejer, framför allt Visual Studio.

      • Om Visual Studio redan är installerat pĂĄ datorn kan du inte kryssa ur det. Det är OK, du kan manuellt avinstallera Visual Studio senare.

    • Unity Hub och Unity tar tillsammans upp c:a 5.5 gb

    • MacOS: Scrolla ner till "Download the Unity Hub" och välj "Download for Mac"

    • MacOS: Om du har kan du installera via:brew install --cask unity-hub

    • Windows: Kan installeras via winget: winget install Unity.UnityHub

  • Ladda ner och installera .

    • I Code, installera följande extensions:

      • – Ger Visual Studio Code stöd för C#

      • – Ger utökat stöd för C#

      • – Officiell extension frĂĄn Microsoft som fĂĄr Unity och Code att funka ihop

      • – lägger till en del smarta kodkompletteringar för Unity.

      • – Underlättar arbetet med git och Visual Studio Code. Om du söker efter den, se till att ta den av CodeZombie!

    • Windows: Kan installeras via winget: winget install Microsoft.VisualStudioCode

    • MacOS: Om du har kan du installera via:brew install --cask vscode

    • Visual Studio Code inkl. extensions tar upp c:a 1gb

  • Ladda ner och installera eller nyare

    • Behövs av för att C# Dev Kit ska kunna bidra med automatkomplettering av kod.

    • Windows: Kan installeras via winget: winget install Microsoft.DotNet.SDK.8

    • MacOS: Om du har kan du installera via:brew install --cask dotnet-sdk

    • Tar upp c:a 1.2 gb

  • Ladda ner och installera

    • Används för versionshantering och att dela med sig av kod/projekt (t.ex. för inlämningar)

    • Windows: Kan installeras via winget: winget install git.git

    • MacOS: Om du har kan du installera via:brew install --cask git

    • MacOS: Om du inte har Brew och bara testar att köra git i terminalen sĂĄ kommer Apples grundläggande utvecklingsverktyg att installeras – inklusive git.

Att installera allt ovanstående på en helt nyinstallerad dator kräver totalt c:a 8 gb ledigt utrymme.

Nytt projekt

  • Välj själv den template (2D, 3D etc) som bäst matchar spelet du tänker bygga.

  • GĂĄ till Window → Package Manager och se till sĂĄ att paketet Visual Studio Editor är uppdaterat (minst version 2.0.20).

    • Du kan behöva avinstallera metapaketet Engineering och sedan manuellt installera Visual Studio Editor.

  • När projektet skapats, gĂĄ till Edit → Preferences och External Tools. Välj Visual Studio Code som External Script Editor.

Unity och Git

Ett enkelt sätt att använda Git med Unity är Visual Studio Codes inbyggda Git-gränssnitt.

  • Högerklicka i Assets och välj "Open C# project".

Följ instruktionerna för att skapa ett Git-repository , men lägg till en gitignore för Unity istället för Visual Studio.

Unity Hub
Brew
Visual Studio Code
C#
C# Dev Kit
Unity
Unity Code Snippets
gitignore
Brew
Dotnet 8 SDK
Brew
Git
Brew
här