🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page
  • Testköra pĂ„ Meta Quest med kabel
  • Förberedelser
  • Kör
  • Bygga/exportera till Oculus Quest
  • Förberedelser
  • Unity project settings
  • Build and run

Was this helpful?

  1. TillÀggspaket
  2. XR Toolkit

Meta Quest 2/3

PreviousTeleportationNext3D-modeller*

Last updated 8 months ago

Was this helpful?

Material:

  • Dator med Unity

    • För att testköra via kabel: c:a 4gb för att installera Oculus-appen

    • För att kompilera och installera i headset: c:a 2–3 gb för att installera Android-utvecklingsverktygen

  • Meta Quest 2/3

  • USB-C-kabel

Testköra pÄ Meta Quest med kabel

Oculus Link kan anvÀndas för att testköra VR-grejer direkt i headsetet utan att de behöver exporteras eller installeras. Link kan köras bÄde trÄdat (med USB 3-kabel) och trÄdlöst (vilket krÀver bra nÀtverk).

Förberedelser

  • Ladda ner och installera -appen. (krĂ€ver c:a 400mb)

    • Starta appen, gĂ„ igenom dess start-procedur.

    • Inklusive att skapa eller logga in pĂ„ ett Meta-konto.

  • Unity

    • Se till sĂ„ att du lagt till XR Plugin Management-paketet i .

    • I Project Settings, gĂ„ till XR Plugin Management, kryssa i Oculus under PC-fliken.

Kör

  • Skapa ett VR-projekt.

  • Ta bort XR Device Simulator ur scenen, eller stĂ€ng av den tillfĂ€lligt.

  • Koppla in headsetet med USB-kabel.

    • Du fĂ„r nu troligen frĂ„gan om du vill aktivera Oculus Link. Svara ja.

    • Om du inte fĂ„r frĂ„gan, gĂ„ in i Oculus' snabbmeny (klicka dĂ€r klockan och ikoner för nĂ€tverk etc Ă€r) och vĂ€lj Oculus Link

  • GĂ„ till Unity, testkör spelet med playknapen som vanligt.

Bygga/exportera till Oculus Quest

Förberedelser

Oculus Quest 2

  • Starta headsetet.

  • GĂ„ till Settings->System->Developer. Aktivera USB Debugging.

  • Koppla in headsetet via USB. Du bör fĂ„ en dialogruta i headsetet som ber dig bekrĂ€fta att du vill ansluta via USB. Klicka "Allow".

Unity build tools

VIKTIGT: AnvÀnd Unity 2022 (eller senare) för detta!

Starta Unity Hub och gÄ till Installs.

Klicka pÄ kugghjulet bredvid din Unity-installation och vÀlj Add modules.

Kryssa i Android Build Support, och bĂ„de Android SDK & NDK Tools samt OpenJDK. Tryck Continue och vĂ€nta tills modulerna laddats ner och installerats. Det hĂ€r behöver du bara göra en gĂ„ng – Android-utvecklingsverktygen installeras pĂ„ datorn, inte i nĂ„got specifikt projekt.

Öppna ett projekt och gĂ„ till Edit -> Preferences och klicka pĂ„ External Tools. Dubbelkolla sĂ„ att alla rutor under Android Ă€r ifyllda och att Unity dĂ€rmed hittat alla verktyg.

Unity build settings

GÄ till File -> Build Settings. VÀlj Android som Platform. Glöm inte att trycka pÄ Switch Platform.

VĂ€lj Quest 2-headsetet som "Run device". Om du inte ser headsetet i listan – testa koppla ur det och sedan koppla i det igen, och se till sĂ„ att det Ă€r pĂ„slagen och att det inte visar nĂ„gon dialogruta som vĂ€ntar pĂ„ input. Tryck "Refresh".

Unity project settings

GÄ till Edit -> Project Settings. Klicka pÄ XR Plugin Management. Klicka pÄ Android-fliken (den till höger) och kryssa i Oculus.

GÄ till Player, Àven hÀr Android-fliken, och gÄ ner till och expandera rubriken Other Settings.

GÄ ner till underrubriken Identification och dubbelkolla sÄ att Minimum API Level Àr API Level 23 (Android 6.0).

Nu Àr projektet redo att deployas och köras pÄ en Quest 2.

Build and run

GÄ till File -> Build settings och dubbelkolla sÄ att Quest 2-headsetet Àr valt som Run Device.

Tryck pÄ "Build And Run".

VÀlj en mapp att lÀgga den kompilerade versionen av projektet i. Skapa gÀrna en ny mapp; lÀgg den inte direkt i projektmappen.

Den kompilerade versionen av projektet kommer att vara en APK-fil, vilket Àr Androids standardformat för program som kan installeras. Unity anvÀnder sedan automatiskt Android-utvecklingsverktygen för att föra över APK-filen till headsetet och installera den. DÀrefter körs den ocksÄ automatiskt.

DĂ€refter finns programmet installerat under "Unknown sources" i Questens app-meny.

VIKTIGT: Om scenen innehĂ„ller en – ta bort den eller deaktivera den! Om den Ă€r aktiv i scenen kommer ingenting att fungera nĂ€r projektet körs i Oculusen.

Se till sÄ att du lagt till XR Plugin Management-paketet i .

Meta Quest Link
Package Manager
Device Simulator
Package Manager