Meta Quest 2/3

Material:

  • Dator med Unity

    • För att testköra via kabel: c:a 4gb för att installera Oculus-appen

    • För att kompilera och installera i headset: c:a 2–3 gb för att installera Android-utvecklingsverktygen

  • Meta Quest 2/3

  • USB-C-kabel

Testköra på Meta Quest med kabel

Oculus Link kan användas för att testköra VR-grejer direkt i headsetet utan att de behöver exporteras eller installeras. Link kan köras både trådat (med USB 3-kabel) och trådlöst (vilket kräver bra nätverk).

Förberedelser

  • Ladda ner och installera Meta Quest Link-appen. (kräver c:a 400mb)

    • Starta appen, gÃ¥ igenom dess start-procedur.

    • Inklusive att skapa eller logga in pÃ¥ ett Meta-konto.

  • Unity

    • Se till sÃ¥ att du lagt till XR Plugin Management-paketet i Package Manager.

    • I Project Settings, gÃ¥ till XR Plugin Management, kryssa i Oculus under PC-fliken.

Kör

  • Skapa ett VR-projekt.

  • Ta bort XR Device Simulator ur scenen, eller stäng av den tillfälligt.

  • Koppla in headsetet med USB-kabel.

    • Du fÃ¥r nu troligen frÃ¥gan om du vill aktivera Oculus Link. Svara ja.

    • Om du inte fÃ¥r frÃ¥gan, gÃ¥ in i Oculus' snabbmeny (klicka där klockan och ikoner för nätverk etc är) och välj Oculus Link

  • GÃ¥ till Unity, testkör spelet med playknapen som vanligt.

Bygga/exportera till Oculus Quest

Förberedelser

Oculus Quest 2

  • Starta headsetet.

  • GÃ¥ till Settings->System->Developer. Aktivera USB Debugging.

  • Koppla in headsetet via USB. Du bör fÃ¥ en dialogruta i headsetet som ber dig bekräfta att du vill ansluta via USB. Klicka "Allow".

Unity build tools

Starta Unity Hub och gå till Installs.

Klicka på kugghjulet bredvid din Unity-installation och välj Add modules.

Kryssa i Android Build Support, och både Android SDK & NDK Tools samt OpenJDK. Tryck Continue och vänta tills modulerna laddats ner och installerats. Det här behöver du bara göra en gång – Android-utvecklingsverktygen installeras på datorn, inte i något specifikt projekt.

Öppna ett projekt och gå till Edit -> Preferences och klicka på External Tools. Dubbelkolla så att alla rutor under Android är ifyllda och att Unity därmed hittat alla verktyg.

Unity build settings

Gå till File -> Build Settings. Välj Android som Platform. Glöm inte att trycka på Switch Platform.

Välj Quest 2-headsetet som "Run device". Om du inte ser headsetet i listan – testa koppla ur det och sedan koppla i det igen, och se till så att det är påslagen och att det inte visar någon dialogruta som väntar på input. Tryck "Refresh".

Unity project settings

Se till så att du lagt till XR Plugin Management-paketet i Package Manager.

Gå till Edit -> Project Settings. Klicka på XR Plugin Management. Klicka på Android-fliken (den till höger) och kryssa i Oculus.

Gå till Player, även här Android-fliken, och gå ner till och expandera rubriken Other Settings.

Gå ner till underrubriken Identification och dubbelkolla så att Minimum API Level är API Level 23 (Android 6.0).

Nu är projektet redo att deployas och köras på en Quest 2.

Build and run

Gå till File -> Build settings och dubbelkolla så att Quest 2-headsetet är valt som Run Device.

Tryck på "Build And Run".

Välj en mapp att lägga den kompilerade versionen av projektet i. Skapa gärna en ny mapp; lägg den inte direkt i projektmappen.

Den kompilerade versionen av projektet kommer att vara en APK-fil, vilket är Androids standardformat för program som kan installeras. Unity använder sedan automatiskt Android-utvecklingsverktygen för att föra över APK-filen till headsetet och installera den. Därefter körs den också automatiskt.

Därefter finns programmet installerat under "Unknown sources" i Questens app-meny.

Last updated

Was this helpful?