Meta Quest 2/3
Material:
Dator med Unity
För att testköra via kabel: c:a 4gb för att installera Oculus-appen
För att kompilera och installera i headset: c:a 2â3 gb för att installera Android-utvecklingsverktygen
Meta Quest 2/3
USB-C-kabel
Testköra pÄ Meta Quest med kabel
Oculus Link kan anvÀndas för att testköra VR-grejer direkt i headsetet utan att de behöver exporteras eller installeras. Link kan köras bÄde trÄdat (med USB 3-kabel) och trÄdlöst (vilket krÀver bra nÀtverk).
Förberedelser
Ladda ner och installera Meta Quest Link-appen. (krÀver c:a 400mb)
Starta appen, gÄ igenom dess start-procedur.
Inklusive att skapa eller logga in pÄ ett Meta-konto.
Unity
Se till sÄ att du lagt till XR Plugin Management-paketet i Package Manager.
I Project Settings, gÄ till XR Plugin Management, kryssa i Oculus under PC-fliken.
Kör
Skapa ett VR-projekt.
Ta bort XR Device Simulator ur scenen, eller stÀng av den tillfÀlligt.
Koppla in headsetet med USB-kabel.
Du fÄr nu troligen frÄgan om du vill aktivera Oculus Link. Svara ja.
Om du inte fÄr frÄgan, gÄ in i Oculus' snabbmeny (klicka dÀr klockan och ikoner för nÀtverk etc Àr) och vÀlj Oculus Link
GÄ till Unity, testkör spelet med playknapen som vanligt.
Bygga/exportera till Oculus Quest
Förberedelser
VIKTIGT: Om scenen innehĂ„ller en Device Simulator â ta bort den eller deaktivera den! Om den Ă€r aktiv i scenen kommer ingenting att fungera nĂ€r projektet körs i Oculusen.
Oculus Quest 2
Starta headsetet.
GĂ„ till Settings->System->Developer. Aktivera USB Debugging.
Koppla in headsetet via USB. Du bör fÄ en dialogruta i headsetet som ber dig bekrÀfta att du vill ansluta via USB. Klicka "Allow".
Unity build tools
VIKTIGT: AnvÀnd Unity 2022 (eller senare) för detta!
Starta Unity Hub och gÄ till Installs.
Klicka pÄ kugghjulet bredvid din Unity-installation och vÀlj Add modules.
Kryssa i Android Build Support, och bĂ„de Android SDK & NDK Tools samt OpenJDK. Tryck Continue och vĂ€nta tills modulerna laddats ner och installerats. Det hĂ€r behöver du bara göra en gĂ„ng â Android-utvecklingsverktygen installeras pĂ„ datorn, inte i nĂ„got specifikt projekt.
Ăppna ett projekt och gĂ„ till Edit -> Preferences och klicka pĂ„ External Tools. Dubbelkolla sĂ„ att alla rutor under Android Ă€r ifyllda och att Unity dĂ€rmed hittat alla verktyg.
Unity build settings
GÄ till File -> Build Settings. VÀlj Android som Platform. Glöm inte att trycka pÄ Switch Platform.
VĂ€lj Quest 2-headsetet som "Run device". Om du inte ser headsetet i listan â testa koppla ur det och sedan koppla i det igen, och se till sĂ„ att det Ă€r pĂ„slagen och att det inte visar nĂ„gon dialogruta som vĂ€ntar pĂ„ input. Tryck "Refresh".
Unity project settings
Se till sÄ att du lagt till XR Plugin Management-paketet i Package Manager.
GÄ till Edit -> Project Settings. Klicka pÄ XR Plugin Management. Klicka pÄ Android-fliken (den till höger) och kryssa i Oculus.
GÄ till Player, Àven hÀr Android-fliken, och gÄ ner till och expandera rubriken Other Settings.
GÄ ner till underrubriken Identification och dubbelkolla sÄ att Minimum API Level Àr API Level 23 (Android 6.0).
Nu Àr projektet redo att deployas och köras pÄ en Quest 2.
Build and run
GÄ till File -> Build settings och dubbelkolla sÄ att Quest 2-headsetet Àr valt som Run Device.
Tryck pÄ "Build And Run".
VÀlj en mapp att lÀgga den kompilerade versionen av projektet i. Skapa gÀrna en ny mapp; lÀgg den inte direkt i projektmappen.
Den kompilerade versionen av projektet kommer att vara en APK-fil, vilket Àr Androids standardformat för program som kan installeras. Unity anvÀnder sedan automatiskt Android-utvecklingsverktygen för att föra över APK-filen till headsetet och installera den. DÀrefter körs den ocksÄ automatiskt.
DĂ€refter finns programmet installerat under "Unknown sources" i Questens app-meny.
Last updated