Teleportation

Enkel setup

Det behöver finnas en Locomotion System-komponent och en Teleportation Provider-komponent nÄgonstans i scenen. Enklast Àr att bara lÀgga till dem i XR Origin-objektet.

SÄ lÀnge VR-handkontrollerna har Ray Interactors Àr detta den enda setup som behövs.

Giltiga mÄl för teleportationen

Det finns tvÄ sorters objekt som kan teleporteras till: Area och Anchor. I bÄda fallen genomförs teleportationen genom att spelaren markerar mÄlobjektet och trycker pÄ en knapp för att genomföra teleportationen.

Objekt med en Teleport Area-komponent lÄter spelaren teleporteras till den exakta punkt pÄ objektet som hen pekade pÄ. Oftast Àr detta ett objekt med ett Plane-mesh.

Objekt med en Teleport Anchor-komponent lÄter spelaren teleporteras till objektet mittpunkt.

De har ett antal viktiga instÀllningar gemensamma:

  • Interaction Layer Mask: För att skilja teleportation frĂ„n andra typer av interaktion kan det vara praktiskt att ge teleportations-mĂ„l ett eget Interaction Layer och se till sĂ„ att de enbart finns pĂ„ detta lager. Om du anvĂ€nder den fĂ€rdiga prefaben för din XR Rig sĂ„ utgĂ„r dess XR controllers frĂ„n att lager 31 Ă€r teleportationslagret.

  • Custom Reticle: Ett objekt som skapas nĂ€r spelaren markerar objektet och placeras dĂ€r hen planeras dyka upp efter teleportationen.

  • Teleportation Configuration Ă€r en liten undermeny – den viktigaste hĂ€r Ă€r nog Teleport Trigger, som Ă€r den hĂ€ndelse som fĂ„r teleportationen att utföras. HĂ€r kan man bara vĂ€lja mellan Select (greppknapp) och Activate (avtryckare).

Last updated