🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page
  • Enkel setup
  • Giltiga mĂ„l för teleportationen

Was this helpful?

  1. TillÀggspaket
  2. XR Toolkit

Teleportation

PreviousDevice SimulatorNextMeta Quest 2/3

Last updated 8 months ago

Was this helpful?

Enkel setup

Det behöver finnas en Locomotion System-komponent och en Teleportation Provider-komponent nÄgonstans i scenen. Enklast Àr att bara lÀgga till dem i XR Origin-objektet.

SÄ lÀnge VR-handkontrollerna har Àr detta den enda setup som behövs.

  • Videotips:

Giltiga mÄl för teleportationen

Det finns tvÄ sorters objekt som kan teleporteras till: Area och Anchor. I bÄda fallen genomförs teleportationen genom att spelaren markerar mÄlobjektet och trycker pÄ en knapp för att genomföra teleportationen.

Objekt med en Teleport Area-komponent lÄter spelaren teleporteras till den exakta punkt pÄ objektet som hen pekade pÄ. Oftast Àr detta ett objekt med ett Plane-mesh.

Objekt med en Teleport Anchor-komponent lÄter spelaren teleporteras till objektet mittpunkt.

De har ett antal viktiga instÀllningar gemensamma:

  • Interaction Layer Mask: För att skilja teleportation frĂ„n andra typer av interaktion kan det vara praktiskt att ge teleportations-mĂ„l ett eget Interaction Layer och se till sĂ„ att de enbart finns pĂ„ detta lager. Om du anvĂ€nder den fĂ€rdiga prefaben för din XR Rig sĂ„ utgĂ„r dess XR controllers frĂ„n att lager 31 Ă€r teleportationslagret.

  • Custom Reticle: Ett objekt som skapas nĂ€r spelaren markerar objektet och placeras dĂ€r hen planeras dyka upp efter teleportationen.

  • Teleportation Configuration Ă€r en liten undermeny – den viktigaste hĂ€r Ă€r nog Teleport Trigger, som Ă€r den hĂ€ndelse som fĂ„r teleportationen att utföras. HĂ€r kan man bara vĂ€lja mellan Select (greppknapp) och Activate (avtryckare).

https://www.youtube.com/watch?v=eI1cgiz2JSw
Ray Interactors