Teleportation
Enkel setup
Det behöver finnas en Locomotion System-komponent och en Teleportation Provider-komponent nÄgonstans i scenen. Enklast Àr att bara lÀgga till dem i XR Origin-objektet.
SÄ lÀnge VR-handkontrollerna har Ray Interactors Àr detta den enda setup som behövs.
Videotips: https://www.youtube.com/watch?v=eI1cgiz2JSw
Giltiga mÄl för teleportationen
Det finns tvÄ sorters objekt som kan teleporteras till: Area och Anchor. I bÄda fallen genomförs teleportationen genom att spelaren markerar mÄlobjektet och trycker pÄ en knapp för att genomföra teleportationen.
Objekt med en Teleport Area-komponent lÄter spelaren teleporteras till den exakta punkt pÄ objektet som hen pekade pÄ. Oftast Àr detta ett objekt med ett Plane-mesh.
Objekt med en Teleport Anchor-komponent lÄter spelaren teleporteras till objektet mittpunkt.
De har ett antal viktiga instÀllningar gemensamma:
Interaction Layer Mask: För att skilja teleportation frÄn andra typer av interaktion kan det vara praktiskt att ge teleportations-mÄl ett eget Interaction Layer och se till sÄ att de enbart finns pÄ detta lager. Om du anvÀnder den fÀrdiga prefaben för din XR Rig sÄ utgÄr dess XR controllers frÄn att lager 31 Àr teleportationslagret.
Custom Reticle: Ett objekt som skapas nÀr spelaren markerar objektet och placeras dÀr hen planeras dyka upp efter teleportationen.
Teleportation Configuration Ă€r en liten undermeny â den viktigaste hĂ€r Ă€r nog Teleport Trigger, som Ă€r den hĂ€ndelse som fĂ„r teleportationen att utföras. HĂ€r kan man bara vĂ€lja mellan Select (greppknapp) och Activate (avtryckare).
Last updated