🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

  1. GrundlÀggande koncept

Ett Unityprojekts uppbyggnad

PreviousBegreppNextPrefabs och instanser

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Ett unityprojekt innehÄller ett antal assets.

Assets kan till exempel vara scener, texturer, 3d-modeller, sprites och C#-scripts.

Varje Scene Àr en separat del av projektet, som innehÄller ett eget 3d-space.

I varje scene finns ett antal GameObjects, som kan vara nĂ€stan vad som helst – kameror, lampor, spelkaraktĂ€rer, fiender, powerups och sĂ„ vidare.

Varje GameObject bestÄr av ett antal Components.

Varje Component Àr ett script som ger viss funktionalitet till det GameObject det sitter ihop med. Alla GameObjects har t.ex. en Transform-Component som ger objektet dess position, rotation och skalning.

I en Component kan det sedan finnas variabler. Transform-komponenten her till exempel -variabler för position, rotation och skalning av objektet.

Vector3