🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page
  • Skapa animationer
  • Kod
  • Animator
  • AnimationClip
  • RuntimeAnimatorController

Was this helpful?

  1. Grundfunktioner

Animationer*

  • Animator: hanterar vilken animation som ska spelas

  • Animator controller: state machine som styr en animator

  • Animation clip: en specifik animation

Skapa animationer

  • Window->Animation->Animation

  • Skapa clip & addera Animator-komponent

  • Animera properties med keyframes

Kod

Animator

Play()

Spela upp en specifik namngiven animation.

GetComponent<Animator>().Play("WalkLeft");

SetTrigger(), SetBool(), SetFloat(), SetInteger()

runtimeAnimatorController

GetCurrentAnimatorClipInfo()

  • Get en array

AnimationClip

  • name

  • length

RuntimeAnimatorController

  • Klass som beskriver en AnimatorController

  • animationClips: read-only array.

    • Kan göras till List och sedan Find:as för att hitta specifikt clip

PreviousInvoke, CouroutinesNextAnimationClip*

Last updated 1 year ago

Was this helpful?