XR Toolkit
Uppdaterat för XR Toolkit 2.6.3
XR Toolkit Àr Unitys officiella sÀtt att arbeta med VR och liknande. Förhoppningsvis Àr det lite mer stabilt och lÄngsiktigt Àn att köra med nÄgot fristÄende ramverk eller bibliotek, till exempel VRTK.
De hÀr instruktionerna har testats i Unity 2022.3 men bör fungera Àven med lite tidigare versioner.
Termer
VR-headset: Den "hjÀlm" man sÀtter pÄ huvudet för att se VR-vÀrlden.
VR-handkontroll: De fysiska apparater man hÄller i respektive hand för att styra saker i VR-vÀrlden.
Setup
UtgÄ frÄn ett vanligt 3D-projekt.
GÄ till Package manager och installera paketen "XR Plugin Management" och "XR Interaction Toolkit" (version 2.6.3 eller nyare) frÄn Unity Registry. Tacka ja ifall Unity frÄgar om du vill byta till det nya input-systemet.
Om XR Interaction Toolkit 2.6.3 inte finns i Unity Registry-listan, klicka pÄ plustecknet uppe till höger, "Add package by name" och skriv in com.unity.xr.interaction.toolkit som name och 2.6.3 som version.
NÀr du lÀgger till paketet kommer Unity att frÄga om du vill aktivera det nya input-systemet. Tacka ja. Det kommer att innebÀra att Unity-editorn startas om.
Du kan nu ocksÄ fÄ en varning om att "XR InteractionLayerMask Update Required". Den uppdateringen behöver du bara göra om du uppgraderar ett Àldre VR-projekt, sÄ du kan med gott samvete klicka "No Thanks".
Under "XR Interaction Toolkit" finns flera "Samples". LÀgg till (importera) Starter Assets. XR Device Simulator lÀgger du till om du tÀnker utveckla utan tillgÄng till ett VR-headset.
Enkel scen-setup
Ta bort din Main Camera frÄn scenen.
Sök i Assets efter "xr origin" och dra ut en instans av XR Origin (XR Rig) till scenen. Den prefaben finns annars i mappen SamplesâXR Interaction Toolkitâ[version]âStarter AssetsâPrefabs. Fördelen med att anvĂ€nda denna prefab Ă€r att man fĂ„r med nĂ€stan allt man behöver direkt frĂ„n början. Nackdelen Ă€r att man kanske inte gillar hur det fungerarâŠ
Den kommer att fungera som mittpunkten som VR-trackingen utgÄr frÄn. Placera den dÀr du vill att spelaren ska börja, och tÀnk att den ligger pÄ golvet mellan spelarens ben.
LĂ€gg till en Input Action Manager-komponent till XR Origin-objektet i scenen. LĂ€gg till XRI Default Input Actions till dess lista.
LĂ€gg in en XR Interaction Manager i scenen (Högerklicka i hierarkin, XR â Interaction Manager).
OBSERVERA: I prefab-versionen av XR Origin (XR Rig) anvÀnds interaction layers för att skilja omrÄden man ska kunna teleportera till frÄn sÄdana man inte ska kunna teleportera till.
För att det ska fungera mÄste interaction layer nummer 31 finnas och vara namngivet. Eller sÄ fÄr man manuellt gÄ in och Àndra vilket lager som ska anvÀndas.
GĂ„ till valfri XR Interactor, till exempel den i XR Origin (XR Rig)âCamera OffsetâLeft ControllerâTeleport Interactor. Leta rĂ€tt pĂ„ "Interactor Layer Mask". Klicka pĂ„ den och vĂ€lj "Add layerâŠ". I listan, ge lager 31 ett namn.
Rekommenderade justeringar
XR Origin-riggen har ett par standardgrejer som kan upplevas som jobbiga eller opassande för mĂ„nga vana VR-anvĂ€ndare â t.ex. har den inte bara teleportation inbyggd utan ocksĂ„ Ă„ksjukekontroller (möjligheten att flytta sig i VR-vĂ€rlden genom att dra i vĂ€nster handkontrolls styrspak). Den har ocksĂ„ strĂ„lar som utgĂ„r frĂ„n bĂ„da handkontrollerna kontinuerligt och som kan anvĂ€ndas för att interagera med saker i spelvĂ€rlden, dĂ€r standard snarare Ă€r att man bara kan interagera med saker man kan röra vid.
För att stĂ€nga av Ă„ksjuke-kontrollerna: GĂ„ in under XR Origin (XR Rig) â Locomotion Systems och ta bort eller stĂ€ng av child-objektet Move.
För att stĂ€nga av fjĂ€rrmanipulering: GĂ„ in under XR Origin (XR Rig) â Camera Offset â Left Controller och plocka bort child-objektet Ray Interactor.
Manuell scen-setup
De hĂ€r instruktionerna ger dig en mer avskalad setup â du mĂ„ste sjĂ€lv lĂ€gga in locomotion och annat.
Ta bort scenens Main Camera.
LĂ€gg in en XR Interaction Manager i scenen (GameObject â XR â Interaction Manager).
LĂ€gg in en XR Origin i scenen (GameObject â XR â XR Origin (VR)).
Last updated