XR Toolkit
Last updated
Was this helpful?
Last updated
Was this helpful?
Uppdaterat för XR Toolkit 2.6.3
XR Toolkit Àr Unitys officiella sÀtt att arbeta med VR och liknande. Förhoppningsvis Àr det lite mer stabilt och lÄngsiktigt Àn att köra med nÄgot fristÄende ramverk eller bibliotek, till exempel VRTK.
De hÀr instruktionerna har testats i Unity 2022.3 men bör fungera Àven med lite tidigare versioner.
Termer
VR-headset: Den "hjÀlm" man sÀtter pÄ huvudet för att se VR-vÀrlden.
VR-handkontroll: De fysiska apparater man hÄller i respektive hand för att styra saker i VR-vÀrlden.
UtgÄ frÄn ett vanligt 3D-projekt.
GÄ till och installera paketen "XR Plugin Management" och "XR Interaction Toolkit" (version 2.6.3 eller nyare) frÄn Unity Registry. Tacka ja ifall Unity frÄgar om du vill byta till det nya input-systemet.
NÀr du lÀgger till paketet kommer Unity att frÄga om du vill aktivera det nya input-systemet. Tacka ja. Det kommer att innebÀra att Unity-editorn startas om.
Om du fÄr ett felmeddelande om att "InputSystem" inte innehÄller nÄgot som heter "actions" sÄ behöver du manuellt uppgradera inputsystem-paketet. GÄ till Package Manager, Unity Registry. Tryck pÄ plusset, och "Add package by name". Skriv in "com.unity.inputsystem" som namn och "1.8.2" som version och tryck pÄ "Add".
Du kan nu ocksÄ fÄ en varning om att "XR InteractionLayerMask Update Required". Den uppdateringen behöver du bara göra om du uppgraderar ett Àldre VR-projekt, sÄ du kan med gott samvete klicka "No Thanks".
Under "XR Interaction Toolkit" finns flera "Samples". LÀgg till (importera) Starter Assets. XR Device Simulator lÀgger du till .
Ta bort din Main Camera frÄn scenen.
Sök i Assets efter "xr origin" och dra ut en instans av XR Origin (XR Rig) till scenen. Den prefaben finns annars i mappen SamplesâXR Interaction Toolkitâ[version]âStarter AssetsâPrefabs. Fördelen med att anvĂ€nda denna prefab Ă€r att man fĂ„r med nĂ€stan allt man behöver direkt frĂ„n början. Nackdelen Ă€r att man kanske inte gillar hur det fungerarâŠ
Den kommer att fungera som mittpunkten som VR-trackingen utgÄr frÄn. Placera den dÀr du vill att spelaren ska börja, och tÀnk att den ligger pÄ golvet mellan spelarens ben.
LĂ€gg till en Input Action Manager-komponent till XR Origin-objektet i scenen. LĂ€gg till XRI Default Input Actions till dess lista.
LĂ€gg in en XR Interaction Manager i scenen (Högerklicka i hierarkin, XR â Interaction Manager).
XR Origin-riggen har ett par standardgrejer som kan upplevas som jobbiga eller opassande för mĂ„nga vana VR-anvĂ€ndare â t.ex. har den inte bara teleportation inbyggd utan ocksĂ„ Ă„ksjukekontroller (möjligheten att flytta sig i VR-vĂ€rlden genom att dra i vĂ€nster handkontrolls styrspak). Den har ocksĂ„ strĂ„lar som utgĂ„r frĂ„n bĂ„da handkontrollerna kontinuerligt och som kan anvĂ€ndas för att interagera med saker i spelvĂ€rlden, dĂ€r standard snarare Ă€r att man bara kan interagera med saker man kan röra vid.
För att stĂ€nga av Ă„ksjuke-kontrollerna: GĂ„ in under XR Origin (XR Rig) â Locomotion Systems och ta bort eller stĂ€ng av child-objektet Move.
För att stĂ€nga av fjĂ€rrmanipulering: GĂ„ in under XR Origin (XR Rig) â Camera Offset â Left Controller och plocka bort child-objektet Ray Interactor.
De hĂ€r instruktionerna ger dig en mer avskalad setup â du mĂ„ste sjĂ€lv lĂ€gga in locomotion och annat.
Ta bort scenens Main Camera.
LĂ€gg in en XR Interaction Manager i scenen (GameObject â XR â Interaction Manager).
LĂ€gg in en XR Origin i scenen (GameObject â XR â XR Origin (VR)).
Expandera XR Origin och dess Camera Offset och markera LeftHand Controller. Klicka pÄ "Select Preset" () och vÀlj XRI Default Left Controller. Gör samma sak för RightHand Controller, men dÀr vÀljer du XRI Default Right Controller.