🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

Unity och git

PreviousKompilera och distribueraNextBegrepp

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

Unityprojekt fungerar egentligen precis som vanliga C#projekt. Öppnas de i Visual Studio Code kan man alltså använda .

En gĂĄng:

  • Ha Visual Studio Code installerat.

  • Ha .

  • Ställ in .

  • Lägg in tillägget till Visual Studio.

En gĂĄng per projekt:

  • GĂĄ till projektet i Visual Studio Code, öppna kommando-palletten (F1 eller Fn+F1) och sök "add gitignore". Välj "Unity".

  • GĂĄ till Source Control och välj Initialize Repository.

  • Publicera projektet pĂĄ Github.

En gång per arbetstillfälle:

  • GĂĄ till projektet i Visual Studio Code.

  • GĂĄ till Source Control.

  • Skriv nĂĄgot i rutan för Message.

  • Tryck pĂĄ plusset till höger om "Changes" för att lägga till alla nya ändringar till din commit.

  • Tryck pĂĄ Commit, och sedan Sync.

För projekt med stora filer (>100mb)

  • GĂĄ till projektet i Visual Studio Code.

  • GĂĄ till terminalen

  • Skriv in kommandot git lfs install för att aktivera Git LFS (Large File System)

  • Skriv därefter in git lfs track '*.fbx' för att göra sĂĄ att LFS sköter alla FBX-filer. Gör motsvarande för andra stora filtyper.

gitignore
samma steg
Git installerat
användarnamn och e-mail