🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page
  • Object Manipulator
  • Near Interaction Grabbable
  • Stateful Interactable
  • Interactable

Was this helpful?

  1. TillÀggspaket
  2. MRTK3 (HoloLens 2)

Interaktion*

Object Manipulator

Ett objekt som ges en Object Manipulator-komponent kan flyttas runt av anvÀndaren, som bara behöver peka pÄ den med en av sina pekare (strecken som skjuter ut frÄn hÀnderna) och anvÀnda Select-gesten (knipa ihop tumme och pekfinger) för att pÄbörja interaktionen.

Objekt med en Object Manipulator-komponent fÄr ocksÄ automatiskt en Constraint Manager-komponent.

I Object Manipulator-komponenten finns instÀllningar för en- och tvÄhandsmanipulation och till exempel smoothing (som fÄr objektet att röra sig mjukt nÀr det manipuleras).

För att skapa ett objekt som bara kan interageras med pĂ„ nĂ€ra hĂ„ll – Ă€ndra i listan Allowed Interaction Types.

Det finns ocksÄ Unity Events för nÀr manipulationen börjar och slutar (On Manipulation Started/Ended) samt för nÀr spelaren börjar/slutar markera objektet med sin pekare (On Hover Started/Exited).

Near Interaction Grabbable

Ett manipulerbart objekt som ges en Near Interaction Grabbable-komponent kan inte manipuleras pÄ avstÄnd, utan anvÀndaren mÄste gÄ nÀra objektet och röra vid det med sina hÀnder.

Stateful Interactable

Komponent som ger ett objekt enkel interagerbarhet.

  • Selection mode [Button|Toggle|One-way toggle] avgör hur objektet ska fungera.

    • Button: En vanlig knapp. man klickar, nĂ„got hĂ€nder.

    • Toggle: En av/pĂ„-knapp som minns vilket "lĂ€ge" den Ă€r i.

    • One-way toggle: Som toggle, men bara Ă„t ett hĂ„ll.

Listan "On Clicked" Àr hÀndelser som sker (metoder som körs) nÀr man klickar pÄ knappen. "On Toggled" och "On Untoggled" dyker upp om man vÀljer att det ska vara en toggle-knapp, och gör sÄ att olika metoder kan köras nÀr man klickar, nÀr den hamnar i "pÄ"-lÀge och nÀr den hamnar i "av"-lÀge.

Interactable

Objekt som inte ska kunna manipuleras utan bara reagera med kod pÄ att vidröras, klickas pÄ etc kan ges en Interactable-komponent.

Input Actions Àr vilken action komponenten ska reagera pÄ.

Under Receivers gÄr det att lÀgga till fler sorters events som interactable-objektet ska ta emot. Till exempel kan en InteractableOnFocusReceiver göra det möjligt att koppla script och metoder till nÀr anvÀndaren markerar eller tittar pÄ ett objekt.

PreviousSimuleringNextRöststyrning

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

Voice Command Àr vilket, om nÄgot, den ska reagera pÄ.

Under Events finns sedan framför allt OnClick, som Àr ett helt vanligt som kan kopplas till ett eller flera scripts och metoder.

röstkommando
Unity Event