🎼
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • GrundlĂ€ggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • BestĂ€ndig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • AnvĂ€ndbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • TillĂ€ggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nĂ€tverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂ„verka andra objekt*
    • RutnĂ€t*
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

  1. GrundlÀggande koncept

Prefabs och instanser

PreviousEtt Unityprojekts uppbyggnadNextKomponenter

Last updated 1 year ago

Was this helpful?

En prefab Àr ett spelobjekt (med komponenter) som inte finns i en scen utan istÀllet finns i Assets. Prefabs fungerar som mallar för nya objekt.

En prefab skapas genom att ett spelobjekt i scenen dras ner till Assets. DÄ skapas en prefab av objektet, och i scenen finns nu istÀllet en instans av den.

Instanser

En instans Àr ett spelobjekt som bygger pÄ och Àr kopplat till en prefab. NÀr instansen skapas Àr den först identisk med prefaben. DÀrefter kan Àndringar göras till instansen, som dÄ blir alltmer olik prefaben.

Med andra ord blir prefaben som en mall eller som en .

Instanser fÄr en extra rad med knappar högst upp i Inspectorn.

  • Open gör att prefaben öppnas för redigering.

  • Select markerar prefaben i Assets.

  • Ändringar som görs till en instans kallas Overrides. Overrides kan Ă„terstĂ€llas (revert) sĂ„ att de blir lika som prefaben igen, eller sĂ„ kan prefaben Ă€ndras sĂ„ att samma Ă€ndringar görs dĂ€r (apply).

klass