Komponenter
Alla spelobjekt i Unity bestÄr av ett antal komponenter. Varje komponent Àr en instans av en komponentklass, och alla komponentklasser har olika inbyggda variabler och metoder som ger komponenten och spelobjektet funktionalitet.
NÄgra exempel pÄ vanliga komponenter:
Transform: Alla spelobjekt har en Transform-komponent som talar om objektets position, rotation och skalning.
Colliders: Finns i olika varianter (box, sphere etc) och Àr olika för 2d och 3d-fysik (t.ex. BoxCollider2D). Funkar som hit boxes; ger en enkel volym eller 2d-yta som anvÀnds för att kÀnna av kollisioner. Colliders kan göras till triggers och pÄverkar dÄ inte varandra i fysikmotorn; annars anvÀnds colliders för att göra sÄ saker kan hindra varandras förflyttning som fysiska objekt.
RigidBody, RigidBody2D: AnvĂ€nds för att tala om för fysikmotorn att objektet ska omfattas av fysiksimuleringen â man kan t.ex. ange objektets massa och via kod addera kraft i valfri riktning med hjĂ€lp av objektets rigidbody-komponent.
MeshRenderer, SpriteRenderer: AnvĂ€nds för att ge objektet ett utseende â MeshRenderer anvĂ€nder en 3d-modell som renderas ut pĂ„ skĂ€rmen medan SpriteRenderer anvĂ€nder en 2d-bild.
Scriptkomponenter
I princip all kod som skrivs i Unityprojekt skrivs i script-komponenter. För att scriptkomponentens kod ska köras behöver normalt sett komponenten sitta pÄ ett spelobjekt som Àr aktivt i scenen.
För att skapa en scriptkomponent:
Högerklicka i Assets och vĂ€lj Create â C# Script eller
Klicka pÄ Add Component lÀngst ner i Inspectorn pÄ ett spelobjekt.
Normalt sett Àrver alla scriptkomponenter frÄn MonoBehavior.
GetComponent<>()
HÀmtar första bÀsta komponent av angiven typ. Returnerar null
om det inte finns nÄgon.
TryGetComponent<>()
Komponentmenyn
Reset ÄterstÀller komponenten till dess utgÄnglÀge. För en Transform-komponent betyder det till exempel att position och rotationsvÀrdena blir 0 och skalningsvördena blir 1.
Copy Component kopierar komponenten till minnet.
Paste Component As New lÀgger in en ny kopia av komponenten i minnet till spelobjektet.
Paste Component As Values fungerar bara om komponenten i minnet Àr av samma typ som den vars meny klickades pÄ. DÄ Àndras den klickade komponentens vÀrden till att bli samma som komponenten i minnets.
Presets
Detta Àr anvÀndbar nÀr man vill kunna ÄteranvÀnda en komponents variabelvÀrden till andra, framtida objekt som har samma komponent.
Last updated