Deployment*

Deployment till riktig hĂĄrdvara eller emulator

För att kunna kompilera och föra över projekt till en HoloLens 2 eller emulatorn, behövs Visual Studio 2019 eller 2022. De tar en hel del utrymme: räkna med mellan 18.5 och 20.5 gb!

  • Behövs: C++ Desktop och UWP

  • Obs: ta med C++ v143 i UWP-paketet.

Dessutom behövs Universal Windows Platform support i Unity – ytterligare c:a 2 gb.

Windows måste också vara inställt till Developer Mode (Settings→System→For Developers)

Unity

  • Mixed Reality → Project Validation Settings → Hololens 2 Application (UWP)

  • Project Validation (XR Plug-in Management)

    • "Fix all"

    • "At least one interaction prodile must be added"

      • Player Settings -> OpenXR -> UWP -> Interaction Profiles -> Microsoft Hand Interaction Profile

    • "The speech interactor needs to be active and enabled"

      • Aktivera MRTK Speech-komponenten i MRTK-riggen

    • "For controller models to show up…"

      • Ignorera, eller lägg till com.unity.cloud.gltfast via Package Manager

  • Build -> till egen mapp (skapa en!)

Visual Studio

  • När processen är klar: GĂĄ till mappen, öppna SLN-filen

  • (Om det inte redan är fetmarkerat: Universal Windows-projektet -> Högerklick, Set as Startup Project)

  • Release, ARM64, Remote machine

  • Project -> Properties -> Debugging -> Machine Name (IP)

    • (Om Hololensen är pĂĄ och pĂĄ samma nätverk bör man kunna anvönda Locate istf att skriva in IP-numret)

  • Build -> Deploy Solution

  • ~2–6min för att kompilera (Snabbare efter första gĂĄngen)

  • PIN

  • ~3-5min för att överföra

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/unity/build-and-deploy-to-hololens

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/advanced-concepts/using-visual-studio?tabs=hl2

Hololens 2-emulator

Har man inte en riktig HoloLens 2 men vill pröva mer "på riktigt" än i Unitys simulering, finns Hololens 2-emulatorn. Den kräver c:a 12 gb ledigt utrymme. Observera att Hyper-V måste vara aktiverat i Windows för att den ska fungera.

Last updated