🎮
Unity snabbreferens
  • Unity snabbreferens
  • Installation & setup
  • Kompilera och distribuera
  • Unity och git
  • Grundläggande koncept
    • Begrepp
    • Ett Unityprojekts uppbyggnad
    • Prefabs och instanser
    • Komponenter
    • Scener
    • MonoBehavior
    • Lager och taggar
    • Knappar och axlar
  • Grundfunktioner
    • Debug och gizmos
    • Datatyper och synlighet
    • Input
      • Action-based Input System
    • Flytta och rotera
    • Kollisioner
    • Skapa och förstör
    • Hitta spelobjekt
    • Beständig data
    • Slump
    • Fysik (2D och 3D)
      • Raycasting*
    • UI och Canvas*
    • Importera grafik*
      • Sprite editor*
    • Unity Events
    • Invoke, Couroutines
    • Animationer*
      • AnimationClip*
      • Animator Controller*
  • Andra funktioner
    • Tilemaps*
    • Asset Store
      • Användbara Assets
    • Package manager
    • Meddelanden
    • CharacterController
    • Scriptable objects*
  • Tilläggspaket
    • AI-Navmesh*
    • Mirror (nätverk)
    • XR Toolkit
      • Controllers
      • Interaktion*
      • Device Simulator
      • Teleportation
      • Meta Quest 2/3
      • 3D-modeller*
    • MRTK3 (HoloLens 2)
      • Grundkoncept*
      • Simulering
      • Interaktion*
      • Röststyrning
      • UI/UX och Canvas*
      • Spatial awareness*
      • Deployment*
    • MRTK2 (Hololens 1)
    • ProBuilder
  • Tekniker
    • PĂĄverka andra objekt*
    • Rutnät*
Powered by GitBook
On this page
  • Deployment till riktig hĂĄrdvara eller emulator
  • Unity
  • Visual Studio
  • Hololens 2-emulator

Was this helpful?

  1. Tilläggspaket
  2. MRTK3 (HoloLens 2)

Deployment*

Deployment till riktig hĂĄrdvara eller emulator

För att kunna kompilera och föra över projekt till en HoloLens 2 eller emulatorn, behövs Visual Studio 2019 eller 2022. De tar en hel del utrymme: räkna med mellan 18.5 och 20.5 gb!

  • Behövs: C++ Desktop och UWP

  • Obs: ta med C++ v143 i UWP-paketet.

Dessutom behövs Universal Windows Platform support i Unity – ytterligare c:a 2 gb.

Windows måste också vara inställt till Developer Mode (Settings→System→For Developers)

Unity

  • Mixed Reality → Project Validation Settings → Hololens 2 Application (UWP)

  • Project Validation (XR Plug-in Management)

    • "Fix all"

    • "At least one interaction prodile must be added"

      • Player Settings -> OpenXR -> UWP -> Interaction Profiles -> Microsoft Hand Interaction Profile

    • "The speech interactor needs to be active and enabled"

      • Aktivera MRTK Speech-komponenten i MRTK-riggen

    • "For controller models to show up…"

      • Ignorera, eller lägg till com.unity.cloud.gltfast via Package Manager

  • Build -> till egen mapp (skapa en!)

Visual Studio

  • När processen är klar: GĂĄ till mappen, öppna SLN-filen

  • (Om det inte redan är fetmarkerat: Universal Windows-projektet -> Högerklick, Set as Startup Project)

  • Release, ARM64, Remote machine

  • Project -> Properties -> Debugging -> Machine Name (IP)

    • (Om Hololensen är pĂĄ och pĂĄ samma nätverk bör man kunna anvönda Locate istf att skriva in IP-numret)

  • Build -> Deploy Solution

  • ~2–6min för att kompilera (Snabbare efter första gĂĄngen)

  • PIN

  • ~3-5min för att överföra

Hololens 2-emulator

PreviousSpatial awareness*NextMRTK2 (Hololens 1)

Last updated 11 months ago

Was this helpful?

Har man inte en riktig HoloLens 2 men vill pröva mer "på riktigt" än i Unitys simulering, finns . Den kräver c:a 12 gb ledigt utrymme. Observera att Hyper-V måste vara aktiverat i Windows för att den ska fungera.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/unity/build-and-deploy-to-hololens
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/advanced-concepts/using-visual-studio?tabs=hl2
Hololens 2-emulatorn