Deployment*
Deployment till riktig hĂĄrdvara eller emulator
För att kunna kompilera och föra över projekt till en HoloLens 2 eller emulatorn, behövs Visual Studio 2019 eller 2022. De tar en hel del utrymme: räkna med mellan 18.5 och 20.5 gb!
Behövs: C++ Desktop och UWP
Obs: ta med C++ v143 i UWP-paketet.
Dessutom behövs Universal Windows Platform support i Unity – ytterligare c:a 2 gb.
Windows måste också vara inställt till Developer Mode (Settings→System→For Developers)
Unity
Mixed Reality → Project Validation Settings → Hololens 2 Application (UWP)
Project Validation (XR Plug-in Management)
"Fix all"
"At least one interaction prodile must be added"
Player Settings -> OpenXR -> UWP -> Interaction Profiles -> Microsoft Hand Interaction Profile
"The speech interactor needs to be active and enabled"
Aktivera MRTK Speech-komponenten i MRTK-riggen
"For controller models to show up…"
Ignorera, eller lägg till com.unity.cloud.gltfast via Package Manager
Build -> till egen mapp (skapa en!)
Visual Studio
När processen är klar: Gå till mappen, öppna SLN-filen
(Om det inte redan är fetmarkerat: Universal Windows-projektet -> Högerklick, Set as Startup Project)
Release, ARM64, Remote machine
Project -> Properties -> Debugging -> Machine Name (IP)
(Om Hololensen är på och på samma nätverk bör man kunna anvönda Locate istf att skriva in IP-numret)
Build -> Deploy Solution
~2–6min för att kompilera (Snabbare efter första gången)
PIN
~3-5min för att överföra
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/develop/unity/build-and-deploy-to-hololens
Hololens 2-emulator
Har man inte en riktig HoloLens 2 men vill pröva mer "på riktigt" än i Unitys simulering, finns Hololens 2-emulatorn. Den kräver c:a 12 gb ledigt utrymme. Observera att Hyper-V måste vara aktiverat i Windows för att den ska fungera.
Last updated