Sprite editor*

Sprite Editor-fönstret anvÀnds för att bestÀmma saker om en sprite. Förutom vilken textur som ska ligga till grund för spriten behöver Unity nÀmligen veta till exempel hur den ska delas upp (för spritesheets och tilesets), hur dess kollisions-form ska vara och var dess pivot ska befinna sig.

Slicing

Spritesheets och tilesets Àr bÄda exempel pÄ nÀr man packat in flera bilder i en bildfil. I ett spritesheet samlas alla bildrutor för en eller flera animationer pÄ samma bild. I ett tileset samlas istÀllet alla unika rutor som anvÀnds för att rita upp en tilemap.

Se till att "Sprite Mode" Àr Multiple i texturens import settings innan du börjar arbeta i sprite editorn.

För att börja dela upp bilden klickar man pĂ„ Slice. DĂ€refter kan man vĂ€lja slice type – vilken princip som ska anvĂ€ndas för uppdelningen.

  • Automatic: LĂ„t Unity gissa

  • Grid by Cell Size: vĂ€lj hur mĂ„nga pixlar stor varje ruta ska vara.

  • Grid by Cell Count: vĂ€lj hur mĂ„nga kolumner resp. rader bilden ska delas upp i.

De tvÄ senare Àr oftast vÀldigt bra för tilesets och spritesheets, framför allt nÀr det gÀller pixel art.

Klicka pÄ Slice för att göra uppdelningen och skapa rutorna.

Sprite

Klickar man pÄ en av rutorna sÄ kan man redigera den.

HÀr kan man manuellt justera koordinater och bredd och höjd. Man kan ocksÄ vÀlja pivot.

Pivot

En sprites pivot Ă€r den punkt som den roteras kring, nĂ€r man snurrar pĂ„ den eller flippar den. Oftast funkar det bra att bara lĂ„ta den ligga i mitten (Center), men det kan vara bra att flytta pĂ„ den. Den bör ligga pĂ„ karaktĂ€rens "mittpunkt" nĂ€r det gĂ€ller spritesheets – eller möjligen karaktĂ€rens fötter, beroende pĂ„ vad man vill uppnĂ„.

Physics shape*

Last updated