Kompilera och distribuera

Unityprojekt kan normalt bara öppnas och köras i Unity. Om de ska kunna spelas utan unity behöver de kompileras till körbara filer för önskad plattform. I normala fall, nÀr Unity körs pÄ en Windowsdator, kommer de körbara filerna i första hand att vara vanliga exe-filer som kan köras i 64-bitars windows.

Kompilera

GĂ„ till File → Build Settings.

LĂ€gg till önskade scener till listan – antingen genom knappen "Add Open Scenes" eller genom att dra in dem frĂ„n Assets.

Klicka pÄ Build.

BlÀddra till eller skapa en mapp som resultatet ska lÀggas i. VÀlj en mapp som inte anvÀnds till nÄgot annat.

Dubbelklicka pÄ exe-filen som skapas i mappen för att köra den kompilerade versionen av spelet.

Alla filer i mappen behövs för att köra spelet, sÄ för att distribuera det sÄ behöver du packa ihop och skicka hela mappens innehÄll. Det enklaste sÀttet att göra det Àr antagligen att komprimera mappen till en zip-fil.

Andra plattformar

Unity har normalt bara stöd för att exportera spelprojekt till Windows-format, det vill sÀga vanliga klassiska EXE-filer som kan köras i 64-bitars Windowssystem.

Det gĂ„r att installera moduler för att exportera projekt till andra operativsystem eler ramverk – till exempel Android eller UWP (Universal Windows Platform).

  • Öppna Unity Hub.

  • GĂ„ till Installs.

  • Klicka pĂ„ kugghjulet bredvid den Unityversion som ska ges nya exportmoduler.

  • Klicka pĂ„ Add modules.

Kryssa i de moduler du vill ha och sedan Install. Se till att kryssa ur Visual Studio 2019 om du inte absolut vill ha det programmet, och Documentation om du inte kommer att vilja komma Ă„t Unitys egna dokumentation inuti programmet.

Android

Installera modulerna "Android Build Support", "Android SDK & NDK Tools" och "OpenJDK".

I Unityprojekt som ska exporteras till Android, gĂ„ till File → Build Settings, markera Android och klicka Switch platform.

Koppla in en Android-enhet som har USB Debugging aktiverat, och klicka Refresh för att fÄ enheten att dyka upp i listan.

NÀr man build:ar till Android fÄr man en APK-fil, som sedan förs över till Androidenheten och installeras. APK Àr ett universellt format för Android-appar och kan anvÀndas för att installera appar pÄ alla Androidenheter som tillÄter installation frÄn "okÀnda kÀllor".

WebGL

Installera modulen "WebGL Build Support" (krÀver c:a 1.6gb).

I Unityprojekt som ska exporteras till Android, gĂ„ till File → Build Settings, markera WebGL och klicka Switch platform.

Klicka pÄ Build och vÀlj eller skapa en mapp som vanligt. Det du fÄr i den mappen Àr en index.html-fil som laddar in och visar spelet.

OBSERVERA: De flesta webblÀsare blockerar lokal inladdning av Unityprojekt, sÄ det gÄr inte bara att dubbelklicka pÄ index.html-filen som genereras och öppna i en webblÀsare. För att testa lokalt: AnvÀnd "Build and Run" inuti Unity.

InnehÄllet i mappen kan sedan publiceras pÄ valfri webbserver, eller t.ex. laddas upp och publiceras pÄ Github Pages.

UWP

Installera modulen "Universal Windows Platform Build Support" (c:a 2gb). Du kommer ocksÄ att behöva ha Microsoft Visual Studio installerat, sÄ installera det antingen frÄn dess hemsida eller genom att kryssa i modulen "Microsoft Visual Studio Community 2019" (c:a 1.3gb). Om du har nÄgon senare version av Visual Studio installerad sÄ fungerar den ocksÄ; dÄ behöver du inte installera 2019.

FÄr du sedan felmeddelanden, dubbelkolla i Visual Studio Installer sÄ att "Desktop Development med C++" Àr installerat.

I Unityprojekt som ska exporteras till Android, gĂ„ till File → Build Settings, markera Universal Windows Platform och klicka Switch platform.

NĂ€r ett UWP-projekt build:as sĂ„ skapas ett Visual Studio-projekt som i sin tur mĂ„ste kompileras. För att testköra projektet, öppna SLN-filen för det genererade projektet i Visual Studio och klicka pĂ„ Debug → Start without debugging.

Last updated