ProBuilder

ProBuilder gör att man kan bygga enkel 3D-geometri snabbt direkt i Unity-editorn istÀllet för att bygga saker i ett 3D-program som Blender och sedan importera dÀrifrÄn.

Komma igÄng

  • AnvĂ€nd Package Manager för att lĂ€gga till ProBuilder frĂ„n Unity Registry.

  • Skapa en ny ProBuilder Cube, eller lĂ€gg till en ProBuilder MeshFilter-komponent till ett existerande projekt.

  • Klicka pĂ„ Open ProBuilder i ProBuilder MeshFilter-komponenten.

GrundlÀggande manipulering

ProBuilder har fyra grundlĂ€ggande redigeringslĂ€gen – object, vertex, edge och face.

Beroende pÄ vilket lÀge man Àr i, sÄ Àr det olika saker som markeras nÀr man klickar pÄ dem och som sedan kan flyttas, roteras och skalas.

  • Object: Hela objektet.

  • Face: En "sida" av objektet.

  • Edge: En "kant" av objektet.

  • Vertex: En av objektets "punkter".

Grundtanken hĂ€r Ă€r alltsĂ„ att ett objekt egentligen bestĂ„r av ett antal punkter i 3d-rymden. Punkterna Ă€r ihopkopplade med linjer – "kanter" – och mellan linjerna uppstĂ„r ytor – "sidor".

Andra verktyg

ProBuilder innehÄller ocksÄ en stor verktygslÄda med mer avancerade verktyg för att Àndra pÄ och skapa nya 3d-former. Vilka verktyg som syns beror pÄ vilket lÀge ProBuilder Àr i. NÄgra exempel nedan:

New shape (Alla lÀgen)

Skapar en ny 3d-form. Klocka pÄ plus-knappen för att fÄ fram en ny ruta dÀr man kan vÀlja mellan olika förbestÀmda former, t.ex. kub, cylinder, trappa etc.

Export (Alla lÀgen)

Gör att man kan spara geometrin man skapat i ett format som 3d-program som t.ex. Böender kan lÀsa. DÀrmed kan man börja med att skapa en enkel version av en level i Unity, och sedan skapa snyggare och mer detaljerad eller stiliserad grafik till den i ett 3d-program med Unitys grundgeometri som bas.

Extrude face (Face-lÀget)

"Drar ut" den markerade ytan och skapar ny geometri av den.

Last updated