Oculus/Meta Quest 2

Material:

  • Dator med Unity och 2+ gb ledigt utrymme

  • Oculus/Meta Quest 2

  • USB-C-kabel

Förberedelser

VIKTIGT: Om scenen innehåller en Device Simulator – ta bort den eller deaktivera den! Om den är aktiv i scenen kommer ingenting att fungera när projektet körs i Oculusen.

Oculus Quest 2

Starta headsetet.

Gå till Settings->System->Developer. Aktivera USB Debugging.

Koppla in headsetet via USB. Du bör få en dialogruta i headsetet som ber dig bekräfta att du vill ansluta via USB. Klicka "Allow".

Unity build tools

VIKTIGT: Använd Unity 2022 (eller senare) för detta! Det finns en bugg i 2021 som av någon anledning inte korrigerats. Buggen går ut på att Unity inte kan köra JDKn om den ligger i en mapp med en sökväg som innehåller mellanslag. Vem är det som lägger JDKn i en mapp med en sökväg som innehåller mellanslag? Unity.

Starta Unity Hub och gå till Installs.

Klicka på kugghjulet bredvid din Unity-installation och välj Add modules.

Kryssa i Android Build Support, och både Android SDK & NDK Tools samt OpenJDK. Tryck Continue och vänta tills modulerna laddats ner och installerats. Det här behöver du bara göra en gång – Android-utvecklingsverktygen installeras på datorn, inte i något specifikt projekt.

Öppna ett projekt och gå till Edit -> Preferences och klicka på External Tools. Dubbelkolla så att alla rutor under Android är ifyllda och att Unity därmed hittat alla verktyg.

Unity build settings

Gå till File -> Build Settings. Välj Android som Platform. Glöm inte att trycka på Switch Platform.

Välj Quest 2-headsetet som "Run device". Om du inte ser headsetet i listan – testa koppla ur det och sedan koppla i det igen, och se till så att det är påslagen och att det inte visar någon dialogruta som väntar på input. Tryck "Refresh".

Unity project settings

Se till så att du lagt till XR Plugin Management-paketet i Package Manager.

Gå till Edit -> Project Settings. Klicka på XR Plugin Management. Klicka på Android-fliken (den till höger) och kryssa i Oculus.

Gå till Player, även här Android-fliken, och gå ner till och expandera rubriken Other Settings.

Gå ner till underrubriken Identification och dubbelkolla så att Minimum API Level är API Level 23 (Android 6.0).

Nu är projektet redo att deployas och köras på en Quest 2.

Build and run

Gå till File -> Build settings och dubbelkolla så att Quest 2-headsetet är valt som Run Device.

Tryck på "Build And Run".

Välj en mapp att lägga den kompilerade versionen av projektet i. Skapa gärna en ny mapp; lägg den inte direkt i projektmappen.

Den kompilerade versionen av projektet kommer att vara en APK-fil, vilket är Androids standardformat för program som kan installeras. Unity använder sedan automatiskt Android-utvecklingsverktygen för att föra över APK-filen till headsetet och installera den. Därefter körs den också automatiskt.

Därefter finns programmet installerat under "Unknown sources" i Questens app-meny.

Last updated